Hoe maak ik scheiding bespreekbaar in de klas?

In retrospectieve interviews met jongeren, uitgevoerd in 2022 in het kader van het SBO-project Family Solidarity 2.0 , vroegen we aan jongeren of ze hun gezinssituatie herkennen in de boeken , handboeken , materialen , prenten … die gebruikt worden op school . Dit is een selectie uit hun antwoorden: ' Neen, ik voelde mij wat alleen.' ' Nee, o ver h...

Hoe kan ik een ouder met schuldgevoelens ondersteunen?

Ouders zijn zich bewust van de impact die een scheiding heeft op hun kinderen, ook op schoolgebied. Onderzoek bevestigt dat kinderen van gescheiden ouders va ak lager scoren op verschillende welzijnsfactoren : ze vertonen vaker externaliserende en interna liserende problemen, hebben een minder goe d e gezondheid, minder kwalit eitsvolle relaties en...

Hoe organiseer ik het oudercontact van gescheiden ouders?

Inzetten op e en krachtig partnerschap tussen ouders en school is een belangrijke tool om studiesucces te bevorderen. Een essentieel onderdeel daarvan is natuurlijk de organisatie van het oudercontact. Hieronder krijg je tips mee om het oudercontact met ouders in en na scheiding in goede banen te leiden.   Plannen van het gesprek  Vraag a...

Wat betekent het voor een gescheiden ouder om in contact te staan met de school?

Gescheiden ouders voelen zich vaak gefaald in het bied en van een veilig nest aan hun kinderen . Ze ervaren ook schuldgevoelens over de moeilijkheden die ze veroorzaken voor hun kinderen. Het is niet voor elke ouder eenvoudig om te praten over de scheiding, laat staan over de (tijdelijke) gevolgen daarvan voor de schoolloopbaan van hun kind(eren). ...

Is ons inschrijvingsformulier voldoende afgestemd op kinderen van gescheiden ouders?

Het inschrijvingsmoment is een belangrijk moment in de schoolcarrière van een kind waar de school extra aandacht kan besteden aan gescheiden gezinnen ( tZitemzo , z.d. ) . Het inschrijvingsmoment is het moment bij uitstek om noodzakelijke gegevens te verzamelen in functie van een goede omgang en communicatie met beide ouders . Dit kan een bepalende...

Hoe ga ik correct om met plusouders?

Gezien de huidige diversiteit in gezinssamenstellingen, spelen vandaag de dag vaak niet alleen nog de juridische ouders de belangrijkste rol in de opvoeding van een kind. Aangezien de Belgische wetgeving enkel ouderlijk gezag toekent aan de juridische ouders van een kind, hebben niet-juridische ouder s zoals plusouders wettelijk gezien geen rechten...

Wat als gescheiden ouders niet overeenkomen over een beslissing in verband met het schoolleven van een kind?

In elke schoolcarrière van een leerling moeten er op bepaalde momenten belangrijke beslissingen worden gemaakt . Dit kan gaan van kleine schoolgerelateerde activiteiten zoals het al dan niet deelnemen aan een schooluitstap tot belangrijkere beslissingen die de verdere schoolloopbaan van een leerling bepalen zoals het maken van een studie- en school...

Welke informatie mag ik delen met een ouder en welke beter niet?

Het belang van een goede samenwerking tussen ouders en school voor de schoolloopbaan van een leerling hoeft geen verder betoog. Voor gescheiden gezinnen zijn er enkele zaken in de communicatie tussen de school en de ouders die extra aandacht vragen en die we hieronder bespreken . Daarbij is het juridisch kader belangrijke achtergrondinformatie. Om ...

Hoe kan een scheiding het schoolse functioneren van kinderen beïnvloeden?

Vier op tien jongeren leeft in een niet-intact gezin ( Buysse et al., 2018) . Ook in jouw klas zitten dus heel wat kinderen die een scheiding hebben ervaren. Maar wat betekent dat nu voor het schools functioneren van kinderen? Jarenlang onderzoek toont aan ( Amato , 2000) dat kinderen met een scheidingsachtergrond lager scoren op schoolse functione...

Hoe ga ik in gesprek met een kind over de scheiding?

W aarom praten met kinderen over echtscheiding? De manier waarop kinderen een echtscheidingsproces ervaren , kan erg v ariëren en is sterk contextafhankelijk ( Van der Gun & de Jong, 2006). Je kan er daarom niet van uitgaan dat een echtscheiding voor elk kind hetzelfde betekent of dezelfde gevolgen zal hebben. In onze interviews geven v eel jon...

Hoe houd ik in mijn klaswerking rekening met kinderen van gescheiden ouders?

Een echtscheiding kan negatieve gevolgen hebben voor het welbevinden en de leerprestaties van een kind op school ( Spruijt & Kormos , 2010) . Deze gevolgen zijn niet altijd onmiddellijk zichtbaar voor de buitenwereld. Toch kan je als leerkracht of begeleider een ondersteunende rol spelen in het aanpassingsproces van een kind aan diens nieuwe ge...

Algemene principes voor gesprekken met gescheiden ouders

Wat doe je a ls een ouder komt melden dat die gaat scheiden van diens partner? Hoe reageer je daarop ? Waar moet je vanaf dat moment rekening mee houden in de communicatie met die ouders ? Leerkrachten en begeleiders kunnen met heel wat vragen en onzekerheden zitten wanneer er kinderen van gescheiden ouders in hun klas zitten (Stoop, 201 7 ).  ...

Hoe kan een scheiding de ontwikkeling van kinderen beïnvloeden?

Uit wereldwijd onderzoek ( Amato & Keith, 1991; Amato , 2001; Kim, 2011; Spruijt , 2009; Mortelmans et al., 2011; Spruijt & Kormos , 2014) weten we dat gemiddeld genomen k inderen van gescheiden gezinnen minder goed scoren op verschillende welzijnsfactoren . Ze ervaren vaker internaliserende en externaliserende problemen , h ebben een minde...

Hoe reageer ik gepast op een scheidingsmelding?

Een ouder staat 's morgens vroeg aan je klaslokaal en vertelt vol emotie dat ze hebben besloten om te scheiden. Je wil graag zorg bieden aan deze ouder en er ook zijn voor het kind, maar tegelijkertijd wil je ook graag starten met het dagprogramma. Hoe je reageert in zo een situatie zal sterk bepalend zijn voor de verdere samenwerking met de o...

Het maak ik het ondersteuningsaanbod voor kinderen kenbaar aan kinderen en ouders?

​ Een leerkracht kan heel wat betekenen voor kinderen en ouders die in een gescheiden gezin leven . Het zi t hem vaak in kleine dingen: een luisterend oor bieden, begrip ton en , eens vragen hoe het gaat. Soms kan je als leerkracht echter grotere hulpvragen krijgen. In dat geval is het belangrijk je rol als leerkracht af te bakenen en te weten wann...

Ik wil niet betrokken raken in de ruzie tussen beide ex-partners: hoe blijf ik onpartijdig?

Ik wil niet betrokken raken in de ruzie tussen beide ex-partners, maar hen wel ondersteunen: hoe doe ik dat? Voor veel ouders ben je als begeleider in de opvang, sociaal werker, leerkracht, gezinsondersteuner, ... een belangrijk aanspreekpunt. Deze gesprekken kunnen voor zeer ondersteunend zijn. Enkele tips hierbij: ... discretie en ...