Hoe reageer ik gepast op een scheidingsmelding?

Een ouder staat 's morgens vroeg aan je klaslokaal en vertelt vol emotie dat ze hebben besloten om te scheiden. Je wil graag zorg bieden aan deze ouder en er ook zijn voor het kind, maar tegelijkertijd wil je ook graag starten met het dagprogramma. Hoe je reageert in zo een situatie zal sterk bepalend zijn voor de verdere samenwerking met de ouder. Een ouder die zich serieus genomen voelt, zal de school beter informeren en de school ook serieus nemen als partner in de ontwikkeling van het kind. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid te zijn op zo een situatie. (Stoop, 2019) 

De melding: hoe reageer je? 

Het is belangrijk dat de school vooraf duidelijke afspraken maakt met ouders over hoe en wanneer scheidingsmeldingen worden gedaan. Ouders doen dit bij voorkeur niet aan het begin van de schooldag (Stoop, 2019). Toch kunnen ouders zich, ondanks deze afspraak, gedwongen voelen om je bij de start van de dag in vertrouwen te nemen, vooral vanuit een bezorgdheid voor hun kind (Stoop, 2019). Dit kan soms ook wijzen op een crisissituatie thuis.

Stap 1: Neem even de tijd om te luisteren naar het verhaal.

Stap 2: Maak een inschatting van de noden van de ouder:

  • De ouder wil jou informeren, maar was niet op de hoogte van de schoolafspraken. Luister kort en maak een nieuwe afspraak voor een uitgebreider gesprek.
  • De ouder heeft vooral behoefte aan ondersteuning voor zijn of haar kind. Maak even tijd voor het verhaal en vraag door naar de ongerustheden van de ouder. Geef aan dat je die dag extra alert en aanwezig zal zijn voor zijn/haar kind.
  • Als de ouder een verwarde indruk nalaat en/of te lang doorpraat, is er mogelijks meer ondersteuning nodig. Overweeg of een collega je klaswerking even kan overnemen. Het is vaak zoeken naar hoever je kan gaan in mededogen, medeleven en het adviseren van ouders. (Stoop, 2019)

Het gesprek: informatie en wederzijdse verwachtingen

Na de melding is het aangewezen om een gesprek te hebben met beide ouders (dit gebeurt bij voorkeur samen, maar kan ook apart indien gewenst). Op die manier kan je de nodige informatie verzamelen en wederzijdse verwachtingen bespreken.

  1. Wat zijn de contactgegevens en adresgegevens van beide ouders?
  2. Wat is de officiële verblijfplaats van het kind?
  3. Hoe ziet de verblijfsregeling eruit?
  4. Hoe ziet de omgangsregeling eruit?


Als
ouders hierop nog geen antwoord kunnen geven
, vraag hen dan jullie op de hoogte te houden van veranderingen. Zo kan de school op een gepaste manier communiceren met beide ouders. Vraag ook na welke verwachtingen de ouders hebben naar de school toe en communiceer ook duidelijk over eigen verwachtingenWe lijsten hier een aantal mogelijke verwachtingen van de school op:

  1. Vanaf de melding worden beide ouders schriftelijk geïnformeerd over schoolactiviteiten en -ontwikkeling. De ouders zijn verantwoordelijk voor het doorgeven van de correcte contactgegevens.
  2. De school doet een inspanning om met de juiste ouder te communiceren over dagdagelijkse en praktische beslommeringen. Wijzigingen in verblijfs- en omgangsregelingen moeten tijdig worden gemeld.
  3. Gaat de wissel door op school, dan wordt de school hier ook graag over geïnformeerd. Dit kan helpen om gedrag of spanningen bij kinderen beter te plaatsen en te begrijpen.
  4. Wanneer de ouders via mail communiceren met de school, staat de andere ouder steeds in cc. (Stoop, 2019)
  5. Geef kort uitleg over de rol van de leerkracht en op welke manier die er kan zijn voor het kind.
  6. Leg uit waarom de school de voorkeur geeft aan oudergesprekken met beide ouders. Als dit niet haalbaar is, biedt de school tijdelijk twee gesprekken aan. (Stoop, 2019)
  7. Nieuwe partners komen niet mee naar het oudercontact, tenzij de andere partner daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Ook het kind kan weigeren dat de plusouder meekomt. 

Deel dit artikel via

Hoe ga ik in gesprek met een kind over de scheidin...
Het maak ik het ondersteuningsaanbod voor kinderen...