Een ouder staat 's morgens vroeg aan je klaslokaal en vertelt vol emotie dat ze hebben besloten om te scheiden. Je wil graag zorg bieden aan deze ouder en er ook zijn voor het kind, maar tegelijkertijd wil je ook graag starten met het dagprogramma. Hoe je reageert in zo een situatie zal sterk bepalend zijn voor de verdere samenwerking met de ouder. Een ouder die zich serieus genomen voelt, zal de school beter informeren en de school ook serieus nemen als partner in de ontwikkeling van het kind. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid te zijn op zo een situatie. (Stoop, 2019)
Het is belangrijk dat de school vooraf duidelijke afspraken maakt met ouders over hoe en wanneer scheidingsmeldingen worden gedaan. Ouders doen dit bij voorkeur niet aan het begin van de schooldag (Stoop, 2019). Toch kunnen ouders zich, ondanks deze afspraak, gedwongen voelen om je bij de start van de dag in vertrouwen te nemen, vooral vanuit een bezorgdheid voor hun kind (Stoop, 2019). Dit kan soms ook wijzen op een crisissituatie thuis.
Stap 1: Neem even de tijd om te luisteren naar het verhaal.
Stap 2: Maak een inschatting van de noden van de ouder:
Na de melding is het aangewezen om een gesprek te hebben met beide ouders (dit gebeurt bij voorkeur samen, maar kan ook apart indien gewenst). Op die manier kan je de nodige informatie verzamelen en wederzijdse verwachtingen bespreken.
Als ouders hierop nog geen antwoord kunnen geven, vraag hen dan jullie op de hoogte te houden van veranderingen. Zo kan de school op een gepaste manier communiceren met beide ouders. Vraag ook na welke verwachtingen de ouders hebben naar de school toe en communiceer ook duidelijk over eigen verwachtingen. We lijsten hier een aantal mogelijke verwachtingen van de school op:
We helpen je graag op weg. Deze scheidingskoffer geeft antwoord op veel vragen voor, tijdens en na een scheiding.
Disclaimer · Privacybeleid
© 2019 Arteveldehogeschool · Alle rechten voorbehouden.