Wat kan ik als leerkracht betekenen voor een kind van gescheiden ouders?

Een scheiding van ouders is voor elk kind een ingrijpende gebeurtenis. Ze verliezen niet alleen de eenheid van hun ouders, maar worden ook geconfronteerd met tal van veranderingen , zoals een mogelijke verhuis, het verlies van contact met familie of vriendjes uit de buurt, een plotse daling van de welvaart .. . Hoe een scheiding verloopt, heeft een...

Welke momenten in het schooljaar zijn moeilijk voor een kind van gescheiden ouders?

Wat kan jij als leerkracht betekenen voor kinderen in en na scheiding ? Vaak gaat het over eenvoudige en kleine gebaren. Attent zijn voor de moeilijke momenten voor kinderen van gescheiden ouders op school is vaak het vertrekpunt . Lees hierover meer in de fiche 'Wat kan ik als leerkracht betekenen voor een kind in scheiding. '   Moeilijke mom...

Wat kan ik doen als ik mij zorgen maak over een kind in mijn klas?

Kinderen uiten vaak hun gevoelens via hun gedrag. Aan het gedrag kun je zien hoe het met hen gaat. Is de leerling die vroeger rustig was nu vaker boos? Heeft de leerling vaker conflicten met klasgenoten? T oont de leerling minder interesse in activi teiten waar hij/zij voordien wel van kon genieten ? Reageert het kind op een manier die niet past bi...

Hoe ga ik in gesprek met een kind over de scheiding?

W aarom praten met kinderen over echtscheiding? De manier waarop kinderen een echtscheidingsproces ervaren , kan erg v ariëren en is sterk contextafhankelijk ( Van der Gun & de Jong, 2006). Je kan er daarom niet van uitgaan dat een echtscheiding voor elk kind hetzelfde betekent of dezelfde gevolgen zal hebben. In onze interviews geven v eel jon...

Hoe kan een scheiding het schoolse functioneren van kinderen beïnvloeden?

Vier op tien jongeren leeft in een niet-intact gezin ( Buysse et al., 2018) . Ook in jouw klas zitten dus heel wat kinderen die een scheiding hebben ervaren. Maar wat betekent dat nu voor het schools functioneren van kinderen? Jarenlang onderzoek toont aan ( Amato , 2000) dat kinderen met een scheidingsachtergrond lager scoren op schoolse functione...

Hoe kan een scheiding de ontwikkeling van kinderen beïnvloeden?

Uit wereldwijd onderzoek ( Amato & Keith, 1991; Amato , 2001; Kim, 2011; Spruijt , 2009; Mortelmans et al., 2011; Spruijt & Kormos , 2014) weten we dat gemiddeld genomen k inderen van gescheiden gezinnen minder goed scoren op verschillende welzijnsfactoren . Ze ervaren vaker internaliserende en externaliserende problemen , h ebben een minde...